nedeľa 15. októbra 2006

Sony Reader

Často čítam texty na PDA. Samozrejme mám aj papierové knižky, ale radím ich skôr k luxusnému ako k spotrebnému tovaru. Pri papierových knihách je (okrem ceny) problém so skladovaním a údržbou (prach).

Mám relatívne staré Palm-like PDA s pasívnym nepodsvieteným displayom na báze kvapalných kryštálov (LCD, známe z kalkulačiek alebo digitálnych hodiniek). Napájanie má riešené dvomi vymeniteľnými AAA akumulátormi. 2x900 mAh je momentálne technologické maximum a keďže má relatívne malú spotrebu, dá sa na jedno nabitie prečítať menšia knižka - okolo 250kB v PDB formáte čo je asi 350kB nekompresovaného čistého textu čo je okolo 350 normostrán (30 riadkov x 34 znakov). Má dobre čitateľný monochromatický display a na čítanie treba zhruba také isté osvetlenie ako pri papierovej knižke.

Nové PDA s aktívnym TFT displayom ma veľmi nezaujali, majú totiž aktívne svietiaci display a tým aj omnoho väčšiu spotrebu.

Preto ma zaujal Reader od Sony, ktorá do svojho nového zariadenia na čítanie textov implementovala technológiu E-Ink. E-Ink je čiernobiela technológia ktorá potrebuje energiu len na zmenu stavu bodu. Tým Reader šetrí veľa energie, pretože pri čítaní potrebuje len dekompresovať stránku a zobraziť ju na displayi. Potom môže drasticky spomaliť alebo až zaspať (podobne ako to robili staré Palm PDA) a ďalšiu energiu míňať až na presun na nasledujúci stranu textu. Táto technológia umožňuje Readeru na jedno nabitie vnútorného akumulátora zobraziť až 7500 stránok, čo sa mi javí ako dostačujúce na pár týždňov čítania.

Stabilný obraz s uhlopriečkou 6 palcov (15cm) je fajn, otázne je či pri cene $350 bude o zariadenie veľnosti bežného paperbacku dostatočný záujem. Mňa by ale jednoznačne takýto Reader potešil.

Sony hneď pripravila aj e-shop portál na nákup knižiek a asi sa už vidí v roli podobného veľkého hráča v oblasti elektronických kníh, ako je Apple v oblasti dodávania hudby do prenosných prehrávačov iPod.

6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Hmmm...... i ja už dávnejšie po ňom pozerám...

Cartman povedal(a)...

ja uz ho mam objednany a 13.9 by som ho mal mat doma. kamos rtobi v sony v Eng. tak mi ho prinesie za zvyhodnenu cenu 100L dufam ze to bude take dobre ako sa na to tesim :)

Andrej povedal(a)...

stovka je velmi dobra cena, potom prosim napis nejake postrehy

Cartman povedal(a)...

redare som dostal az 16teho t.m. na prvy pohlad vyzera super, zatial som nemal vela moznosti ho vyskusat lebo sme zavaleny robotou a domov sa pridem akurat vyspat...ale prve co musim k nemu napisat je ze nepodporuje *.doc format ako sa vsade pise, podporuje *.rtf +ostatne spominane...
v baleni bol akurat usb kabel cd s ebook library cd so 100knihami v eng a quick start guide vo formate plagatu takze sa to dost blbo studuje, navod som si musel stiahnut zo stranky sony, tiez mi v baleni chybali sluchatka kedze to prehrava aj mp tak mohli nejake pribalit
k samotnemu readeru...hudbu prehrava celkom v poho aj ked som zatial nenasiel nejake nastavenie, fotky idu tiez celkom rychlo akurat ich cca 1-2 sekundy vykresluje a knihy tiez trva cca 1-2 sekundy kym sa pretoci stranka, podporu sk znakov som zatial neskusal pozeral som len knihy v eng co boli v readeri ale da sa stiahnut na nete, tak vyskusam ako to pojde

Cartman povedal(a)...

dalsia vec....je to pomerne zabrzdene, ak sa tam nahra kniha v rtf a je trochu väcsia cca5MB ma to dost problem pri otvarani a ked chcete zväcsit pismo tak sa nacakate

Andrej povedal(a)...

Nakoniec som kupil nook, zatial cakam na dodavku.