No ale späť k Priusu. Páči sa mi momentálne nová Toyote Prius. Ani nie tak designovo (v skutočnosti je zvonku celkom hnusná a vnútri používa namiesto normálneho analógového ručičkového tachometra neprehľadné digitálne čudo) ale technologicky.
Má to hybridný pohon benzínovým motorom a elektromotorom s NiMH akumulátormi (sú aj v mobiloch). Pre štart, cúvanie a pomalú jazdu používa elektromotor - pre cúvanie dokonca výhradne len elektromotor, pre rýchlu jazdu normálny benzínový motor. Akumulátory sa dobíjajú za jazdy buď priamo časťou výkonu benzínového motora alebo pri normálnom brzdení spätne cez elektromotor. Pri núdzovom brzdení sa samozrejme používajú normálne klasické brzdy a kinetická energia sa vyplytvá cez brzdové doštičky vo forme tepla. Pri potrebe veľkého výkonu pracujú benzínový motor a elektromotor spolu - preto je vraj Prius vcelku živé auto.
Autíčko má zaujímavý vnútorný infopanel na ktorom informuje vytešeného vodiča o aktuálnej spotrebe (síce v pre nás dosť exotickej mernej jednotke MPG - miles per galon, ale Googlač pomôže a prezradí že to je 4.61205067 litra na 100 km. Vcelku impozantná spotreba.)
Zatiaľ je pre mňa nepochopiteľná prevodovka. Auto v skutočnosti nemá prevodovku v klasickom zmysle slova, ale má kontinuálne menený prevodový pomer. Podľa nákresov a animácií sa mi to javí ako white magic.
To, ktorý z motorov má ako pracovať je riadené podľa jednoduchej rovnice:
MG1 = 3.6 * ICE - 2.6 * MG2
kde MG1 a MG2 sú motor/generator 1 a 2 a ICE je Internal Combustion Engine (spaľovací motor).
Pri známom obvode kolies vieme vypočítať ako rýchlo sa musí točiť MG2 aby auto išlo danou rýchlosťou. Z rovnice:
MG2 [rpm]= 59.1 * MPH
pre rýchlosť 50 míľ za hodinu sa MG2 točí 2955 x za minútu. Keď chceme kvôli optimálnej spotrebe nastaviť otáčky benzínového motora pri danej rýchlosti na 1500 ot/m tak sa MG1 musí otáčať -2283 ot/m, t.j. 2283 ot/m dozadu.
Benzínový motor takto jednoducho udržiavajú v optimálnych otáčkach 1500-3000 ot/m a spotreba, emisie a opotrebenie motora sú nízke.
Má to ešte jeden zaujímavý efekt - pri zrýchľovaní nepočuť zvyšovanie otáčok motora. Nič také ako prechod z 1500 na 3000, potom preradenie z dvojky na trojku, znova prechod z 1500 na 3000 a znova preradenie na štvorku, len rovnomerné pradenie motora.
Na grafe nastavenia motorov a prevodovky je pekne vidno pri akej rýchlosti sa zapína benzínový motor a aký majú rozsah otáčok jednotlivé motory.
Našiel som ešte správu v Yahoo grupe pre Prius. Chlapík píše, že prešiel cca 4400km za 68 hodín v kuse (alebo skoro v kuse) a dosahoval celkom zaujímavé spotreby (pri 136-148 km/h išiel na 6.9l / 100 km, pri 120-128 km/h išiel na 5.3l / 100 km a pri 80-104 km/h išiel na 4.7l / 100 km). Za stravu počas cesty (68h) dal vraj viac ako za benzín a pochybujem že jedol v prvotriednych reštikách. Pre predstavu čo je to 4400km tu mám maličkú mapu:
Oficiálna stránka Toyota Prius | Grahamova stránka o TP - technické informácie sú v sekcii Understanding the Prius
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára