Církvi původně vůbec nevadil heliocentrismus jako takový. Nejvzdělanější řád církve, jezuité, dokonce zpočátku otevřeně podporovali Galilea a jeho objevy; ještě v roce 1611, tedy 11 let po upálení Giordana Bruna, se Galileo dočkal v Římě nadšeného přijetí.
Podezřelejší bylo až to, co Giordano Bruno z heliocentrismu dále vyvozoval. Pokud by totiž ve vesmíru existovalo nekonečné množství hvězd podobných našemu Slunci a tedy i nekonečné množství obydlených planet (což tvrdil Bruno), není vůbec jasné, zda si křesťanství může udržet nárok na svůj universalismus a zda Ukřižování je opravdu centrální událostí dějin veškerenstva. Bruno přitom rovněž tvrdil, že Bůh sice může stvořit jeden svět, ale i při své nekonečnosti se ve stvoření nekonečně světů vyčerpá a ztrácí vůči nim svoji transcendenci (tedy Bruno vlastně sklouzává do panteismu).
Zatímco i představa nekonečně světů mohla být za určitých podmínek církví tolerována (podobně jako existují na Zemi vzdálené oblasti, které nepoznaly křesťanství a je třeba jim ho teprve předat, se dalo přistupovat i k dalším planetám), teprve tímto "rozpuštěním Boha" se Bruno dostal na hranici. ...
2 komentáre:
I really have enjoyed reading peoples posts on blogger. I think I am now ready to start my own blog on my truck passion.
Thanks,
amd cpu price
Zverejnenie komentára